Dromen en zelfontplooiing
"Juf, ik wil profscheidsrechter worden", zegt Muhammet als hij bij mij op gesprek komt. "Ik hoorde dat Serdar Gözübüyük bij ons op school komt. Ik wil er graag bij zijn want hij is mijn idool. Mag dat?" Zeker, dat mag, graag zelfs.
Muhammet is zestien jaar, heeft twee scheidsrechtersdiploma’s op zak die hij bij ons tijdens de verlengende schooldag heeft gehaald. Hij fluit wekelijks wedstrijden van junioren. Ik ben als directeur echt onder de indruk en trots op deze leerling. Veel leerlingen hebben nog aardig wat moeite met het verwezenlijken van hun dromen. Dromen vervagen bij leerlingen door allerlei, vaak denkbeeldige, ‘problemen’ en ‘bezwaren’. Om te blijven dromen en je doel vast te houden is lef nodig, doorzettingsvermogen en discipline. Dat leren wij hun binnen ons onderwijsprogramma. Sport-Connecting-Us en heel veel andere externe partijen helpen ons hierbij. Externe partners maken vaak veel los bij onze leerlingen. Zij geven de extra één op één aandacht die nodig is en waar wij als school niet altijd tijd voor hebben.
Als directeur van mijn school voel ik mij bovenal verantwoordelijk voor de toekomst van de leerlingen. Wat gaan ze later doen, waar komen ze terecht? Een plek die echt bij ze past, dat is mijn ideaal. Het Calvijn met Junior College is een vmbo-school voor basis- en kaderberoepsgerichte leerweg die de leerlingen binnen de school ook opleidt voor een mbo2 startkwalificatie. Wij bieden een doorlopende leer- en ontwikkellijn aan waarin hun persoonlijke dromen werkelijkheid mogen worden.
Van al onze leerlingen maken we actieve burgers. We stimuleren ze om zelf de regie over hun eigen loopbaan te nemen. Het betekent voor ons als school maatwerk leveren, contact maken van mens tot mens en de dialoog aangaan. We bieden een competentie-gerichte leeromgeving met goede begeleiding. De leerling komt binnen en kan al veel, dat is ons uitgangspunt (en niet wat hij of zij nog niet kan). Voor het toekomstige beroep en een volwaardige plek in de maatschappij worden de persoonlijke competenties verder ontwikkeld en nieuwe ontdekt.
Serdar Gözübüyük sluit met zijn programma naadloos aan bij de ambities van het Calvijn met Junior College. Serdar is voor onze leerlingen een rolmodel, hij confronteert ze met zijn persoonlijke achtergrond en levensverhaal. Door herkenning ontstaat er al snel een open sfeer in zijn lessen. Dit moedigt de leerlingen aan zelf vrijuit te dromen over wat ze later willen zijn: advocaat, docent, professioneel danser, wereldkampioen kickbokser, schoonheidsspecialist, kapper, enzovoort.
Er zijn ook leerlingen die nog geen toekomstdroom hebben, en gaandeweg beseffen dat zij geen doel hebben in hun leven. Voor hen is het vaak lastig de discipline op te brengen om te leren. Het is de kunst ook deze leerlingen intrinsiek gemotiveerd te krijgen en ze te laten ontdekken wat hun persoonlijke droom is. Vanuit een doelgericht toekomstbeeld begint de verdere zelfontplooiing. Aan dit proces besteden we veel aandacht; verbeelden, doelen stellen, doelen verwezenlijken, reflecteren op het leerproces en tot slot (niet onbelangrijk) incasseren. Dit is topsport, iedere dag opnieuw.
Jolanda Hogewind
Directeur Calvijn met Junior College
Voor meer informatie: www.calvijnmetjuniorcollege.nl
|