Schoolreizen
In de jaren 30 van de vorige eeuw kwam het fenomeen schoolreis voor het eerst in het onderwijs naar voren. In die tijd beperkte men zich tot een uitje op de fiets naar het naastgelegen dorp of stad . Het doel van zo’n schoolreisje was om de groep meer met elkaar te verbinden en er een hechte eenheid van te maken. Daarnaast was het ook de bedoeling om de groep kennis te laten maken met een stuk cultuur van de betreffende streek of regio. Of dat laatste lukte is nooit gemeten maar het zal allicht wel effect gehad hebben op de individuele leerling.
In de loop van de jaren zijn de schoolreizen veranderd in luxe prestige bestemmingen. Men draait de hand er niet meer voor om naar verre exotische bestemmingen te reizen en een plaatselijke school tot project te bombarderen omdat men daar arm is en weinig middelen heeft om naar ons idee goed onderwijs te geven. Naar mijn idee is het nut van deze reizen en de belangenloosheid ver te zoeken. Het schoolreisje wordt op deze manier verheven tot een status en prestigeproject en wat ooit een keer het doel was om een hechte groep te creëren is nu ver te zoeken want niet iedereen is in staat om aan deze schoolreisjes deel te nemen. De school onderscheidt zich dan wel van andere scholen maar of dit nu het type van onderscheiden is van andere scholen wat wij moeten nastreven daar heb ik mijn bedenkingen bij.
Anders is het als een leerling van een beroepsopleiding in het buitenland een stageplaats kan vinden en daar zijn stage kan doen. Leerlingen blijven gedurende een maand of twee in het buitenland, daar lopen ze stage bij een bedrijf en verrichten daar dezelfde leeractiviteiten die ook als zodanig in hun opleiding beoordeeld worden zoals ze bij een Nederlands bedrijf stage zouden lopen. De leereffecten voor deze individuele leerling zijn vele malen groter.
Ze leren om te functioneren in een andere cultuur, zich aan te passen aan de waarden en normen in het andere land. Soms brengen ze een stukje kennis over van Nederland naar het buitenland, we zien dat met name de kennis van - en omgang met - social media een van de items is waar wij voorop lopen ten opzicht van het buitenland.
Daarnaast speelt het kosteneffect een minder grote rol omdat voor dit soort reizen een redelijke subsidieregeling bestaat. De stageverlenende bedrijven zijn vaak genegen om bij te dragen in de kosten voor huisvesting.
Op deze manier is een buitenlandreis van langere duur voor een veel grotere groep bereikbaar. Ook kan de school zich hiermee profileren en onderscheiden omdat zij kan laten zien dat ze goed opgeleide leerlingen kan afleveren die een toegevoegde waarde hebben voor bedrijven in binnen- en buitenland.
En uiteindelijk is dat toch onze maatschappelijke opdracht om ervoor te zorgen dat iedereen goed opgeleid is en met gelijke kansen de arbeidsmarkt kan betreden.
Ton Paffen
Directeur Economie, Dans en Theater, Cosmo en Uiterlijke Verzorging
ROC Nova College.
|